måndag, december 25, 2006

Julestjärna och Julegris

Morgonljuset flödar in genom sovrumsfönstret på julaftonsmorgon. Jag undrar om det är just den här tiden på året bara eller året runt, som det är så härligt guldigt. Kan inte säga. Precis strax innan sju på morgonen, när strålarna kryper över muren på baksidan. Ett kort tag bara, innan det därefter blir dagsljus, vitare och intensivare.

Jag kliver upp och kring julegrisen, pyntad högtiden till ära, ligger många fina klappar från Sverige. Jag dricker kaffe och äter lussekatter och pepparkakor till frukost, efter att ha pratat med släkten hemma hos faster Helen. De lägger på för nu kommer tomten!!

Under dagen donar jag mest, pratar på skype med nära och kära, och jag äter en tidig julmiddag med grannarna. De bjuder på fyllda bröd med kyckling, sallad och en smarrig sås som kokat länge. Jag minns smaken från ifjol, det är deras traditionsenliga julmat. Därefter får jag skjuts av Jesús ;) till Guarjila och Rosa från teatergruppen och CCR, hos henne ska jag stanna över natten. Rosa är kvällens stjärna, hon sjunger i ett band som heter Renacer; återfödas/återuppstå. Det är cumbiatakter och det blir dans. Sent på kvällen när vi kommer tillbaka till hennes hus äter vi tamales; majsmassa med en kärna av kyckling (lite som avlånga kroppkakor kan man tänka), som kokas invirade i bananplantsblad. Gott. Jag somnar till ljudet av mängder av smällare som skjuts överallt under nattens gång.











Voila; vardagsrummet - nu i vitt och orange.

Rosa; on stage och backstage.

Inga kommentarer: