fredag, januari 19, 2007

Pa tur med mamma i Guatemala

Med mamma vid min sida sitter jag har i Panajachel vid Atitlan sjon och bloggar lite innan vi ska ta baten over till San Marcos. Folj hennes berattelse pa resedagboken som finns lankad till i hogra spalten. Fran helt overkligt att hon ska komma till helt normalt och sjalvklart att hon finns har hos mig.
Ganget som hon akte med, fyra ungdomar kring 50 ars-strecket och resten pensionarer, tva over 80 ar, ar en glad och harlig grupp som vi sallskapade med den forsta dagen. Har undrat hur de har det, de dar grupperna med gratt har som strosar omkring pa gatorna i Antigua, och nu vet jag.... supermysigt!
Vi var pa macadamiaodling och tittade pa textilier, at god mat och stod i vaxlingskoer. Akte en minibuss som mamma sager att pappa skulle ha vagrat att satta sig i. Spannande att fa se och uppleva allt pa nytt, genom deras iakttagelser.
Gruppen fortsatte igar via marknaden i Chichicastenango till de projekt som JIDCA http://www.jidca.se/ stodjer, och som ar huvudmalet for deras resa. Jag och mamma fortsatte ocksa..... nagra kvarter, till det fantastiska hotellet Panza Verde. Det forsta vi gjorde var att avnjuta chokladpralinerna som lag och vantade pa rummet. Till tonerna av kubansk jazz, presenterad av bl.a. en av medlemmarna fran Buena Vista Social Club, ojojoj.... sa harligt svangigt, at vi sedan en mycket god middag. Maste verkligen leta fram den skivan igen.

2 kommentarer:

anna sa...

hej! har läst din blog för första gången på länge. Kul! Underbart att ha mamma hos sig. Men hon har kanske åkt nu? Hur som helst, ville säga hej och att jag tänker på dig! Kramar i massor från BanglaAnna

Anonym sa...

Hej
Oh det känns både länge sedan och nyss som vi satt där i Panajachel och skrev. Sedan drack vi detta fantastisk goda kaffe, åkte båten till San Marcus, åt den goda pizzan och såg "boxningsfilmen", sov skönt, satt vid Atitlánsjön och bara njöt....vi hade många dagar framför oss tillsammans.
Kraaaaaamar mamma