måndag, maj 21, 2007

Fler bilder av Alex Peña från "La Caminata II"



















Jag blir verkligen glad och peppad av att titta på bilderna från vandringen i julas. De båda vandringarna (2005,2006) rankas högt bland de upplevelser som jag fått vara med om här. Det blir sån närvaro i de där mötena när någon eller något bryter igenom. Det kan handla om det där leendet, eller att tillsammans med grannen med cykelboden sopa upp löven framför huset. Eller någon som börjar prata i väntan på bussen. Under vandringen handlade det om att få tillgång till naturen, de berg som är El Salvador och dess historia, och det som människorna delade med sig av längs vägen, i form av berättelser eller frågor.

Samtidigt upplever jag det ibland som en dragkamp. Hur mycket jag kan öppna och släppa in eftersom jag aldrig vet vem/vad jag ses som, eller de förväntningar eller förutfattade meningarna som finns. Det blir så tydligt ibland, även i mindre sällskap. Svårt att sätta fingret på vad det är, och svårt att förhålla sig till. Men som sagt, så händer det där, det som bryter - det tycker jag om.

Nu är det sen söndagseftermiddag, efter en hel dags brunchande med Åsa och Sandra - just nu på väg hem till sitt i Don Pedro.


Lästips: Förutom Fredriks reportage "I krigets blodiga fotspår" publicerat i nr 3 av nyhetsmagasinet FOKUS, kan jag tipsa om "15 år med fred".

Inga kommentarer: