tisdag, juli 10, 2007

Har jag gått och blivit revolutionsromantiker?!

När jag på lördag fm tog bussen upp till överklasskvarteret Escalón, vid foten av vulkanen (de säger att den delen av staden ligger väldigt illa till om det verkligen blir ett nytt utbrott), när jag klev av på en annan gata än den som buss 52 - hoteles egentligen ska åka, men inte kom fram på pga att det pågick någon manifestation, "min" manifestation, när jag gick de välkända gatorna där i närheten där Funde låg 2004 - då var mina knän svaga och mitt hjärta slog lite extra ljudligt.
Poliserna stod i klasar i gatuhörnen och jag höll ett krampaktigt tag i axelbandsväskan. Men poliserna var karlar och karlarna såg en kvinna som gick längs gatorna. Inget annat.
Många var det som hade samlats utanför specialdomstolen för antiterrorism. När jag kom fram stod de i en ring och höll varandra i händerna. De hade tänt ett ljus för var och en av de 14 anhållna och de sände sitt stöd till dem genom sin närvaro. Cripdes ordförandes man talade och jag fick blinka bort tårar. Han var indignerad att hans fru och flera med henne behandlas som terrorister i det land för vars folk de arbetar. Det är svårt att värja sig när det kommer från märgen.
Jag valde att gå därifrån ganska snart för att senare komma tillbaka igen när det lugnat ner sig lite, när media åkt därifrån.
Överallt längs gatorna satt och stod människor, från alla delar av El Salvador, i alla åldrar. Mitt hjärta svällde lite till. Stämningen var lugn och tålamodet stort. Detta är människor som vet hur man väntar... och väntar... och väntar... Och jag vet vad jag gör här.
Jag var inte kvar när beskedet kom och jag kunde inte tro det, kan inte tro det, tror inte på det. Tretton av de fjorton anhållna har häktats för terroristiska handlingar, de har förts till fängelsen. Någon har tagit sig vatten över huvudet. Hur ska denna någon ta sig ur det här, avsluta det på ett smidigt sätt? Och vad händer när utrymmet begränsas ändå mer? - Då det du säger inte är sant. Då din verklighet definieras helt och fullt av någon som har all makt. Och då ingen ser vad som händer.

Och det blev ett nytt nyhetsinlägg på latinamerika.nu, hoppas dock på att ändra misstänkta mot anklagade som är mer korrekt.

Inga kommentarer: